مطالبه خسارت دیرکرد در تهران
نوشته شده توسط : ابراهیم مشهدی


مطالبه خسارت دیرکرد در تهران
مطالبه خسارت تأخیر تأدیه و هزینه حقوقی خسارت تأخیر تأدیه
خسارت تأخیر تأدیه اعم از تأخیر تأدیه و خیار دعوی، خسارت تأخیر روزانه جزء دعوا بوده و مستقلاً رسیدگی نمی شود و از حیث فرجام خواهی مشمول خواسته اصلی می باشد. اما ممکن است میزان غرامت خسارت تأخیر تأدیه و هزینه دادرسی خسارت تأخیر از مقادیر مندرج در دادخواست بدوی ناشی از تخلف خسارت تأخیر یا تأخیر تأدیه باشد. خسارات دیرکرد مختص نقدی است. خیر، هر نوع تعهدی در واقع برای جبران کسری است که در نتیجه تورم به ارزش پول وارد می شود.

قانون آیین دادرسی مدنی در ماده 522 به عنوان کاملترین نوع خسارات جبرانی پرداخت شده در دعاویی که موضوع آنها دین و ارز رایج است و مدیون با طلب طلبکار و توانایی مدیون از پرداخت خودداری می کند و در صورت تغییر شدید. در شاخص قیمت سالانه از سررسید تا زمان پرداخت و پس از مطالبه دادگاه برای جبران خسارت تاخیر تادیه به تناسب تغییر شاخص تعیین شده توسط بانک مرکزی. محاسبه و قضاوت می کند. مگر اینکه طرفین به نحو دیگری سازش کنند.

این نوع خسارت تاخیر تادیه مبنای اقدام بانک در استرداد طلب خود می باشد. اگر در قانون عملیات بانکی بدون ربا آمده باشد; کلیه وجوهی که بانک ها در اجرای این قانون به اشخاص حقیقی و حقوقی اعطا می کنند و در موافقت نامه تنظیمی مقرر می شود. اشخاص مذکور مکلفند وجوه و تسهیلات دریافتی اعم از سود و خسارت تأخیر و هزینه حقوقی خسارت تأخیر تأدیه و اجرای دادرسی و حق الوکاله را در مهلت مقرر پرداخت نمایند. در صورت عدم پرداخت کلیه مراجع قضایی و دفاتر اسناد رسمی الزامی می باشد. بر اساس مفاد اسناد تنظیمی و قراردادها، بانک باید طبق مقررات این قانون نسبت به صدور حکم و وصول مطالبات بانک اقدام کند.

روند عملی دریافت غرامت دیرکرد در تهران
خسارت تاخیر پولی؛ رکن اول هرگونه ادعا و جبران خسارت تاخیر در پرداخت دادخواست است. طبق ماده 48 قانون آیین دادرسی مدنی، شروع رسیدگی در دادگاه مستلزم تقدیم دادخواست است. دادخواست را به دفتر دادگاه صالح و در جاهایی که دادگاه دارای شعب متعدد است به شعبه اول تحویل می دهد. بدیهی است در صورت تقدیم دادخواست به دفتر خدمات قضایی، درخواست مطالبه خسارت تأخیر، حسب مورد ممکن است درخواست اجبار خوانده یا خوانندگان به پرداخت مبلغ به اضافه غرامت تأخیر باشد. در پرداخت از تاریخ فوت فلانی به فلانی به همراه هزینه دادرسی خسارت تأخیر تأدیه و حق الوکاله وکیل می باشد. در این دادخواست شاکی باید تغییر سالانه شاخص قیمت کالا را ثبت کند. برای این منظور کافی است به نمودار ارائه شده توسط بانک مرکزی هر ساله مراجعه کنید.
هزینه دادرسی در صورت خسارت تاخیر در پرداخت همزمان با اصل چک در تهران
در صورتی که خسارت تأخیر تأدیه چک همزمان با پرداخت اصل چک مطالبه نشود و پس از صدور رأی محکومیت خوانده به پرداخت وجه چک، خواهان با تقدیم دادخواست مستقل به دادگاه، خسارت پرداخت چک را مطالبه می کند. تأخیر، هزینه دادرسی باید از خواهان اخذ شود. زیرا در صورتی که مطالبه خسارت مالی یکی از شعبه های دعوی پرداخت چک باشد و در صورت مطالبه همراه با پرداخت وجه چک، هزینه قانونی خسارت تاخیر تادیه اخذ نخواهد شد. اما به طور کلی مشکل این است که مبلغ چک بابت مطالبه تاخیر پرداخت نشده و براساس دادخواست مستقل از دادگاه خواسته شده است. ; لذا اصل دادخواست مورد رسیدگی قرار می گیرد.

بنابراین هزینه جبران تاخیر باید دریافت شود. تشریفات قانون آیین دادرسی مدنی که یکی از آنها وصول هزینه های حقوقی است. همه خواسته ها باید برآورده شود. در غیر این صورت معامله لغو می شود.

آیا کارمزد غرامت تأخیر ناشی از مطالبه خسارت تأخیر تأدیه است؟
رجوع به اصل قانونی که رعایت تشریفات آیین دادرسی مدنی در کلیه دعاوی الزامی است و لذا در مبحث مطروحه باید هزینه دادرسی اخذ شود.

در صورتی که دادگاه حکم به پرداخت وجه چک با تمام خسارات از جمله هزینه دادرسی خواهان بدون اخذ هزینه دادرسی کند و رای در دادگاه تجدیدنظر تایید شود. آیا با اعتراض متهم می توان با پرداخت هزینه دادرسی مانع از اجرای حکم قطعی شد؟ در صورت منفی بودن پاسخ، مراحل اخذ پروسه چگونه است.

علي‌رغم پرداخت نشدن هزينه تأخير تأديه، حكم صادره به دليل قطعيت بايد اجرا شود. مسئول اجرای احکام باید واقعیت را به دادگاه ارائه دهد. اعلام کنید و از آن مرجع تکالیف بگیرید. به نظر می رسد تذکر به محکوم علیه برای پرداخت هزینه دادرسی راه را باز می کند.

بديهي است در صورت استنكاف محكوم عليه از پرداخت هزينه تأخير تأديه حكم، بايد هزينه دادرسي تأخير تأديه موضوع حكم را به هزينه دادرسي تأخير در تأديه حكم بپردازد. حساب دولت و امتناع از پرداخت آن بر اساس مفهوم الله.





:: بازدید از این مطلب : 198
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 22 بهمن 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: